Autor podejmuje próbę udowodnienia tezy zakładającej zwiększenie wagi błędu o charakterze nielosowym w całkowitym błędzie badania próbkowego. W szczególności koncentruje się na błędach spowodowanych brakiem odpowiedzi respondentów, na błędach pokrycia jednostek badanej zbiorowości przez operat oraz na błędach pomiaru. Rosnące znaczenie tych błędów we wszelkiego rodzaju badaniach ankietowych i sondażowych powoduje, że niewystarczające staje się tylko identyfikowanie błędu i jego rozmiaru z przekazu tych badań. Artykuł dedykowany jest prof. Janowi Kordosowi, autorytetowi w dziedzinie jakości danych statystycznych, z okazji jego 85. urodzin.
dobór próby badawczej, metodologia badań statystycznych
Desrosieres A. (1998), The Politics of Large Numbers, A History of Statistical Reasoning, Harvard University Press
Dillman D. A., Smyth J. D., Christan L. M. (2009), Internet, mail and mixed-mode surveys. The tailored design method, J. Wiley
Donsbach W., Traugott M. W. (ed.) (2008), Public Opinion Research, SAGE Publications
Gallup 2012 Presidential Election Polling Review (2013), Gallup, www.gallup.com
Hennelowa J. (2005), „1024”, „Tygodnik Powszechny”, nr 22, 29 maja
Maarek P. J. (2011), Campaign Communication and Political Marketing, J. Wiley
Mahalanobis P. C. (1951), Professional Training in Statistics, „Bulletin of the International Statistical Institute”, Vol. 33, No. 5
Ocena metodologii i rezultatów badań poprzedzających pierwszą i drugą turę wyborów prezydenckich 2010 roku (2010), Raport Komisji pod przewodnictwem prof. H. Domańskiego, Warszawa
Paradysz J. (2010), Konieczność estymacji pośredniej w spisach powszechnych, [w:] E. Gołata (red.), Pomiar i informacja w gospodarce, „Zeszyty Naukowe”, nr 149, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Särndal C. E., Lundström S. (2006), Estimation in Surveys with Nonresponse, J. Wiley
Stoop A. L. (2005), The Hunt for the Last Respondent, Social and Cultural Planning Office of the Netherlands, The Hague
Wheelan Ch. (2013), Naked statistics. Stripping the Dread from the Data, W. W. Norton and Co.
Zikmund W. G. (1997), Business Research Methods (5th ed.), The Dryden Press